Prawa autorskie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia i treść są własnością autora, jakiekolwiek ich kopiowanie bez jego zgody jest złamaniem prawa..

14 października 2013

Smalec, Olej, Masło czy Margaryna? Na czym smażyć najlepiej

Znalazłam bardzo ciekawy artykuł , źródło zamieszczam poniżej.


Tłuszcz to wypróbowane źródło energii i nośnik wielu witamin. Buduje błony komórkowe, jest niezbędny do wytworzenia hormonów kory nadnerczy i hormonów płciowych. By twój organizm sprawnie funkcjonował, potrzebuje codziennie siedmiu łyżek tłuszczu. Mogą to być: margaryna(nie polecam ze wzg na zawartość izomerów trans- qazar czekamy na art:)), oliwa, olej, masło, a nawet smalec. Jest jednak jedno “ale”: z tłuszczem musisz się właściwie obchodzić, inaczej może ci zaszkodzić!

MASŁO 100 g = 660 kcal
100 g dostarcza 75 g tłuszczy, w tym: 44 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 23 g jednonienasyconych i 2 g wielonienasyconych.
Do czego do smarowania pieczywa, duszenia warzyw, zup; dostarcza łatwostrawnego tłuszczu mlecznego o właściwościach przeciwutleniających, nawilża skórę, regeneruje nabłonek przewodu pokarmowego i sprzyja rozwojowi dobrej flory bakteryjnej jelit
Dla kogo wrzodowców, kobiet w ciąży i karmiących, małych dzieci.
Nie dla grubasów, chorych na nadciśnienie i miażdżycę oraz uczulonych na białko mleka

MIESZANKI MASŁA I OLEJU 100 g = 540 kcal
dostarcza ok. 64 g tłuszczy w tym 30 g nasyconych kwasów tłuszczowych, 20 g jednonienasyconych kwasów, 8 g wielonienasyconych.
Do czego do smarowania pieczywa, do duszenia, pieczenia, smażenia; smakuje jak masło, a ma mniej od niego kalorii, cholesterolu, tłuszczów nasyconych, Mysle jednak ze zawiera sporo izomerów trans powstałych na wskutek obróbki chemicznej i termicznej produktu
Nie dla walczących z nadwagą i z podwyższonym poziomem cholesterolu, nadciśnieniem tętniczym i uczulonych na białko mleka.

MARGARYNA OBNIŻAJĄCA POZIOM CHOLESTEROLU (Benecol, Flora Pro-Active) 100 g = 660 kcal
100 g dostarcza 60 g tłuszczu, w tym: 18 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 30 g jednonienasyconych i 12 g wielonienasyconych
do czego do smarowania pieczywa, duszenia warzyw i mięsa;Podobno 2 łyżki dziennie obniżają poziom złego cholesterolu we krwi o 10-15% w ciągu trzech tygodni!
dla kogo dla osób z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów, zawałowców
nie dla wyjątkowo oszczędnych:)) oraz cierpiących na choroby przewodu pokarmowego

MARGARYNA 100 g = 660 kcal (osobiscie nie polecam -izomery trans)
100 g dostarcza 60 g tłuszczy, w tym: 12 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 16 g jednonienasyconych i 29 g wielonienasyconych do czego do smarowania pieczywa, duszenia warzyw, pieczenia ciast, do zup dla kogo dla osób z wysokim ciśnieniem (chroni przed miażdżycą) nie dla alergików (zawiera konserwanty, barwniki) i osób lubiących dania smażone (kwasy wielonienasycone zamieniają się w wysokiej temperaturze w wolne rodniki!)

SMALEC 100 g = 880 kcal (wg mnie najlepszy tłuszcz do długiego smazenia(jeszcze olej kokosowy)
100 g dostarcza 99,5 g tłuszczu, w tym: 45 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 44 g jednonienasyconych i 8 g wielonienasyconych
do czego do smażenia mięs i ryb; smalec skraca czas smażenia, nie wsiąka w mięso, nie zmienia się w truciznę pod wpływem temperatury
dla kogo dla ludzi zdrowych
nie dla dzieci, osób starszych, ludzi z podwyższonym poziomem cholesterolu, otyłych i cierpiących na choroby wątroby

OLIWA Z OLIWEK 100 g = 880 kcal
dostarcza 99,6 g tłuszczu, w tym 15 g kwasów nasyconych, 70 g jednonienasyconych, 11 g wielonienasyconych do czego do robienia sosów sałatkowych, majonezu, do duszonych i surowych warzyw, zup, do smażenia(krotkiego- do 120 stopni C) warzyw, mięsa, do ciast, makaronów, najlepsza oliwa czyli z pierwszego tłoczenia (na etykiecie napis Extra virgin olive oil) Dla Wszytskich:)

OLEJ SŁONECZNIKOWY 100 g = 880 kcal
(Pamietajcie ze kwasy wielonienasycone w przesadzie szkodza na prostate i powoduja stany zapalne org. – generalnie dla nas nie najlepszy:))
dostarcza 100 g tłuszczu, w tym: 11 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 19 g jednonienasyconych i 65 g wielonienasyconych do czego do sałatek, sosu winegret, kręcenia majonezu; obniża poziom całkowitego cholesterolu, zapobiega miażdżycy dla kogo dla osób z wysokim poziomem cholesterolu oraz mających problemy skórne (zmniejsza wydzielanie gruczołów łojowych, odżywia skórę właściwą) nie dla osób lubiących smażone potrawy; wielonienasycone kwasy tłuszczowe pod wpływem temperatury zamieniają się w wolne rodniki, które mogą wywoływać nowotwory!)

OLEJ RZEPAKOWY 100 g = 880 kcal
100 g dostarcza 100 g tłuszczu, w tym 6 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 61 g jednonienasyconych i 29 g wielonienasyconych do czego do duszenia warzyw i mięs, zup, sosów, smażenia ryb(ale mies-podtrzebuja dłuzszego smazenia) juz nie-utlenianie(potrzebuja wyzszej temp niz oliwa z oliwek ale to nie to co smalec:))
dla kogo dla osób z wysokim poziomem cholesterolu, trądzikiem, niedoborami witamin E i A
UWAGA! może zawierać kwas erukowy oskarżany o wywoływanie nowotworów)

O CO CHODZI Z TYMI KWASAMI?
kwasy tłuszczowe nasycone są w maśle, śmietanie, mięsie, smalcu. Jedz nie więcej niż 20 g dziennie, bo ich ich nadmiar prowadzi do chorób układu krążenia
jednonienasycone są w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym. Jedz od 17 do 24(moze byc troche wiecej) g dziennie, bo trzymają w ryzach zły cholesterol
wielonienasycone
omega 3 są w tłustych rybach, olejach rzepakowym i słonecznikowym, margarynach . Jedz 1-3 g dziennie(plecam około 6g), bo hamują powstawanie zakrzepów żylnych
omega 6 są w oleju z wiesiołka, ogórecznika, słonecznikowym. Jedz 5-10 g dziennie, bo obniżają poziom złego cholesterolu
Oczywiscie w zaleznosci od diety spozywamy rózne zawartosci kwasów tł. w ciągu dnia(nie sugerujcie sie tym co napisałem na górze bo to jest optymalna zawartosc w okolicach 1:1:1) wiemy np ze na CKD potrzebujemy wiecej nasyconych tłuszczy.
Poruszone zostało tylko kilka rodzajów tłuszczy ale chciałem tutaj ukazac, ze smalec nie jest złym tłuszczem a nawet jest lepszym tłuszczem do smazenia(dłuzszego) niz margaryna czy masło. Nie odbierajcie jednak tego postu jako sugestie zeby codziennie jadac długosmazone miesa w głebokim smalcu… Jesli smazyć to własnie na nim(albo oleju kokosowym), ale nikt nie mowi ze czesto.
Mam nadzieje ze juz wiecie na czym smazyć a co dodawac do sałtek albo pić na surowo.

źródło link

1 komentarz:

  1. Ciekawy wpis. ja smażę na oleju kokosowym :) Czasem zdarzy mi się krótko podsmażać coś na oliwie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Napisz co myślisz o potrawie, nie zostawiaj reklam ani linków.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...